Obrazy w wersji wektorowej powstają w znacznie bardziej zaawansowanych programach graficznych, ich tworzeniu należy poświęcić więcej czasu, zatem usługa tworzenia logo firmy w wersji wektorowej oznacza wyższy koszt niż stworzenie obrazu rastrowego. Jednocześnie wektor to nieporównywalnie więcej możliwości wykorzystania obrazu, jego skalowania i innych działań, podczas których swobodnie dostosujesz logo do potrzeb danej kampanii, tworzenia elementów identyfikacji wizualnej firmy, opracowywania strategii marketingowej. Loga wektorowe to obecnie standard. Dziś napiszemy o tym nieco więcej.
Kwestie techniczne ważne w tworzeniu logo firmy
Do stworzenia tej niewielkiej z pozoru grafiki potrzeba wielu działań bazujących na znajomości programów graficznych, narzędzi designerskich oraz wprawy w ich stosowaniu. Dawniej obrazy tworzone były głównie jako raster, czyli zapis z użyciem pikseli. W praktyce oznaczało to wiele utrudnień, gdy estetyczne i spójne pierwotnie logo należało znacznie powiększyć, aby zamieścić je na plakacie, banerze, roll-upie czy szyldzie nad wejściem do firmy. Charakterystyczne rozmycie i widoczne piksele z powodzeniem naprawiła właśnie grafika wektorowa – zapis matematyczny w postaci kształtów oraz linii.
Dlaczego wektory zamiast rastrów?
Rastry powstają w programie Paint, Gimp, Adobe Photoshop, natomiast do tworzenia loga firmy w postaci wektorów stosuje się Adobe Illustrator, Corel DRAW, Inkscape i wiele innych. Ich właściwości to szereg wartościowych rozwiązań, które współgrają z kreatywnością grafika i pozwalają tworzyć unikalne koncepcje wizualne. Co jeszcze przemawia za wektorami?
- Projektowanie logo ma określony harmonogram, a kolejne etapy są ze sobą ściśle powiązane i zapisywane w wersji edytowalnej.
- Gotowy obraz nie musi być duży, aby zapewniać swobodę skalowania. Niewielka grafika pozostanie wyrazista również po znacznym powiększeniu.
- To także swoboda drukowania, grawerowania, wycinania folii lub liter 3D – niezależnie od techniki Twoje logo będzie wyglądać korzystnie.
- Wersję wektorową można zapisać w postaci bitmapy, czyli w formie grafiki rastrowej. Konwersja w odwrotną stronę (raster → wektor) nie jest możliwa.
- Materiał źródłowy to wersja edytowana, co w projektach graficznych logo ma znaczenie, gdy mowa na przykład o:
◦ ewentualnym rebrandingu – zmiana kroju czcionki logotypu, modyfikacja sygnetu,
◦ zmianie tagline’a – z upływem czasu:„Z Tobą od 30 lat” na „Z Tobą od 40 lat”,
◦ rozwoju firmy – dodanie elementu do sygnetu, dopisanie „i Partnerzy”, „& Co.”.
Niemniej jednak grafika rastrowa nadal jest stosowana i chociaż wiąże się z licznymi ograniczeniami, ma również zalety.
Projektowanie logo i wizytówek bez użycia wektorów
Grafika w wersji rastrowej spełnia swoje zadanie, gdy chcesz zlecić projektowanie logo i wizytówek oraz innych materiałów reklamowych przy niewielkim budżecie, a jednocześnie samej grafiki nie zamierzasz wykorzystywać w znacznym powiększeniu.
W praktyce jest to wersja odpowiednia do:
- jednorazowych kampanii związanych z danym produktem, gdy nowe logo ma charakter tymczasowy,
- niewielkich wersji drukowanych, czyli wizytówek, ulotek, materiałów reklamowych (długopisy, kubki, smycze),
- banerów do kampanii marketingowych w Internecie, reklam online, w mediach społecznościowych, mailingu.
Zależnie od potrzeb możesz zatem zlecić wykonanie projektu, a format zapisu uzgodnić z grafikiem, który służy fachową radą.
Jeszcze nieco o matematyce w tworzeniu logo firmy
Wspomniany wyżej zapis matematyczny w kontekście tworzenia logo firmy oznacza, że rozmiar, położenie, kolor oraz pozostałe parametry poszczególnych elementów obliczane są przez edytor graficzny. Wektoryzacja to od strony technicznej zastosowanie funkcji parabolicznych, hiperbolicznych, sinusoidalnych. Umiejętne korzystanie z programów graficznych oznacza więc doskonałość łączenia, a efektem tego są między innymi ciekawe, inspirujące loga, gotowe do powiększania, edytowania, modyfikacji zgodnie z potrzebami.