Projektowanie graficzne

Projektowanie graficzne – jak uniknąć tego paradoksalnego

Dziś skupimy się na ciekawym zjawisku, zwanym projektowaniem paradoksalnym. Zajmował się nim znany projektant graficzny Adrian Shaughnessy – samouk, dziś uznawany za mistrza projektowania graficznego.

Projektowanie graficzne i najważniejsze paradoksy

Wspomniany wyżej grafik wymienia ich mnóstwo, ale warto przedstawić tu kilka które wydają się absolutnym must know w tej branży:

  1. Jestem profesjonalistą i dlatego to ja wiem najlepiej.
  2. Pomysły zwykle są złe tylko dlatego, że są źle przedstawione.
  3. Nie ma złych klientów, są źli projektanci.
  4. Chcesz być lepszym projektantem, najlepiej postaw się w roli klienta.
  5. Chcesz edukować klientów na temat projektu, musisz najpierw dokształcić się w zakresie ich biznesu.
  6. Chcesz zarabiać jako grafik, koncentruj się na pracy, a nie na pieniądzach.
  7. Dla projektantów umiejętności werbalne są tak samo ważne jak umiejętności wizualne.
  8. Jeżeli nie wierzysz w nic, nie powinieneś się zastanawiać dlaczego nikt w Ciebie nie wierzy.
  9. Gdy klient mówi, że masz pełną swo­bodę w dzi­ała­niu, nigdy nie oznacza to pełnej swo­body.

Świadomość i poznanie wymienionych wyżej paradoksów może być pomocne zarówno samym grafikom, jak i ich klientom. W kontekście jednych i drugich pozwala na spokojne funkcjonowanie oraz dobre relacje we współpracy przy tworzeniu projektu.

Istotna wiedza o paradoksalnym projektowaniu graficznym

Niezależnie od wielkości projektu, formy czy środków wyrazu albo tego, czy współpraca ma charakter jednorazowy, czy cykliczny – stały, warto wiedzieć, że:

  1. Tak jak w każdym zawodzie, tak i w przypadku grafika komputerowego demonstrowanie wszechwiedzy jest oznaką braku profesjonalizmu.
  2. Projekty mogą być złe lub dobre, inaczej mówiąc: sposób ich przedstawienia jest ważny, ale nawet dobrze przedstawiony projekt może być po prostu zły.
  3. Konsekwencje nieudanych projektów ponoszą klienci. Zdarzają się klienci „trudni”, zazwyczaj dlatego, że ktoś ich wcześniej źle potraktował.
  4. Projektant powinien sam chcieć kupić swój projekt.
  5. Trzeba uczyć się komunikacji z klientem, a nie za każdym razem tajników jego branży.
  6. Grafik powinien zwracać uwagę i na budżet, i na jakość projektu.
  7. Umiejętność uzasadnienia każdego elementu projektu może okazać się z punktu widzenia klienta ważniejsza niż sam projekt.
  8. Nie ma dobrych lub złych zleceń, oceniać można sposób realizacji.
  9. Wyznawanie określonego systemu wartości, zasad zawodowych ma znaczenie, pomaga w uwiarygodnieniu się grafika w oczach klienta.
  10. Nawet Klient, który daje grafikowi pełną swobodę w działaniu może mieć wątpliwości, co nie znaczy, że ogranicza to samego projektanta.

Aby uniknąć paradoksów w projektowaniu graficznym, trzeba je przede wszystkim poznać i umieć nazwać. Projektowania paradoksalnego można uniknąć – wybierając specjalistę, który zna te i inne prawidła, a dodatkowo stale uzupełnia swoją wiedzę dotyczącą współpracy ze zleceniodawcami. Takiego, który w pracy opiera się na wiedzy i doświadczeniu.

Osoba godna zaufania to najlepsza inwestycja

Decydując się na skorzystanie z usług projektowania graficznego wystarczy zlecić wszystkie działania profesjonaliście. Taki grafik realizuje oczekiwania Klientów, doradza w przypadku wątpliwości lub odwodzi od pomysłów, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi firmy zleceniodawcy.

Najnowsze wpisy

keyboard_arrow_up