Dziś skupimy się na ciekawym zjawisku, zwanym projektowaniem paradoksalnym. Zajmował się nim znany projektant graficzny Adrian Shaughnessy – samouk, dziś uznawany za mistrza projektowania graficznego.
Projektowanie graficzne i najważniejsze paradoksy
Wspomniany wyżej grafik wymienia ich mnóstwo, ale warto przedstawić tu kilka które wydają się absolutnym must know w tej branży:
- Jestem profesjonalistą i dlatego to ja wiem najlepiej.
- Pomysły zwykle są złe tylko dlatego, że są źle przedstawione.
- Nie ma złych klientów, są źli projektanci.
- Chcesz być lepszym projektantem, najlepiej postaw się w roli klienta.
- Chcesz edukować klientów na temat projektu, musisz najpierw dokształcić się w zakresie ich biznesu.
- Chcesz zarabiać jako grafik, koncentruj się na pracy, a nie na pieniądzach.
- Dla projektantów umiejętności werbalne są tak samo ważne jak umiejętności wizualne.
- Jeżeli nie wierzysz w nic, nie powinieneś się zastanawiać dlaczego nikt w Ciebie nie wierzy.
- Gdy klient mówi, że masz pełną swobodę w działaniu, nigdy nie oznacza to pełnej swobody.
Świadomość i poznanie wymienionych wyżej paradoksów może być pomocne zarówno samym grafikom, jak i ich klientom. W kontekście jednych i drugich pozwala na spokojne funkcjonowanie oraz dobre relacje we współpracy przy tworzeniu projektu.
Istotna wiedza o paradoksalnym projektowaniu graficznym
Niezależnie od wielkości projektu, formy czy środków wyrazu albo tego, czy współpraca ma charakter jednorazowy, czy cykliczny – stały, warto wiedzieć, że:
- Tak jak w każdym zawodzie, tak i w przypadku grafika komputerowego demonstrowanie wszechwiedzy jest oznaką braku profesjonalizmu.
- Projekty mogą być złe lub dobre, inaczej mówiąc: sposób ich przedstawienia jest ważny, ale nawet dobrze przedstawiony projekt może być po prostu zły.
- Konsekwencje nieudanych projektów ponoszą klienci. Zdarzają się klienci „trudni”, zazwyczaj dlatego, że ktoś ich wcześniej źle potraktował.
- Projektant powinien sam chcieć kupić swój projekt.
- Trzeba uczyć się komunikacji z klientem, a nie za każdym razem tajników jego branży.
- Grafik powinien zwracać uwagę i na budżet, i na jakość projektu.
- Umiejętność uzasadnienia każdego elementu projektu może okazać się z punktu widzenia klienta ważniejsza niż sam projekt.
- Nie ma dobrych lub złych zleceń, oceniać można sposób realizacji.
- Wyznawanie określonego systemu wartości, zasad zawodowych ma znaczenie, pomaga w uwiarygodnieniu się grafika w oczach klienta.
- Nawet Klient, który daje grafikowi pełną swobodę w działaniu może mieć wątpliwości, co nie znaczy, że ogranicza to samego projektanta.
Aby uniknąć paradoksów w projektowaniu graficznym, trzeba je przede wszystkim poznać i umieć nazwać. Projektowania paradoksalnego można uniknąć – wybierając specjalistę, który zna te i inne prawidła, a dodatkowo stale uzupełnia swoją wiedzę dotyczącą współpracy ze zleceniodawcami. Takiego, który w pracy opiera się na wiedzy i doświadczeniu.
Osoba godna zaufania to najlepsza inwestycja
Decydując się na skorzystanie z usług projektowania graficznego wystarczy zlecić wszystkie działania profesjonaliście. Taki grafik realizuje oczekiwania Klientów, doradza w przypadku wątpliwości lub odwodzi od pomysłów, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi firmy zleceniodawcy.