Projektowanie folderów reklamowych to ważny element tworzenia systemu identyfikacji wizualnej firmy. Często stosuje się folder właśnie jako zastępnik lub zamiennik wizytówki czy nawet uzupełnienie baneru reklamowego. Wszystkie te formy mogą też skutecznie ze sobą współdziałać. Co wiąże się z projektowaniem folderów reklamowych okiem grafika? O tym dziś poniżej.
Projektowanie folderów – zdradzam szczegóły
Czynność ta wymaga od grafika skupienia się na wielu aspektach. Sama umiejętność korzystania z najnowszych zdobyczy techniki nie sprawi, że folder będzie piękny i skuteczny.
Obok wyczucia smaku, inwencji twórczej, kreatywności, znajomości rynku, aktualnych trendów, czasem nawet przepisów, podczas tworzenia folderów reklamowych nie można zapomnieć o merytoryce. A więc o tym, co ma folder tworzyć i co ma go wypełnić. Ważne są kwestie:
- przedmiot reklamy, czyli co będzie na folderze (usługa, produkt, wydarzenie)?;
- jaką firma ma dotychczasową strategię reklamową (I czy ją ma?);
- jakie są oczekiwania Klienta (co chciałby koniecznie zamieścić na folderze, a czego na pewno nie)?
- czego zamawiający projekt oczekuje od folderu (co chciałby dzięki folderowi osiągnąć)?
- jakie są dane teleadresowe do firmy/instytucji/ producenta/twórcy?
- czy potrzebna jest mapka ułatwiająca dotarcie do siedziby firmy?
- na jakim materiale ma być wydrukowany folder?
- ile czasu ma ten folder działać? To znaczy – czy ma reklamować stałą ofertę czy też fukcjonować sezonowo lub nawet na krótszy okres?
Warto zwrócić uwagę na wszystkie powyższe aspekty, ponieważ mogą znacząco wpłynąć na usprawnienie pracy nad projektem.
Projektowanie folderów reklamowych – jak to działa
Parę słów o etapach pracy. Zaczynam zwykle od konsultacji z klientem. Następne jest zapoznanie się z niezbędnymi informacjami – odpowiedziami na powyższe pytania i ewentualnie parę innych, jakie w toku rozmowy się pojawią. Dalej czas na pierwsze podejście do procesu twórczego – wkomponowanie zebranych treści w format łącznie z umieszczeniem zdjęć.
Po drodze współpracujący ze mną specjaliści (fotograf i fachowcy od marketingu) mogą pomóc w uzupełnieniu treści. Potem, kiedy wszystkie elementy mam już zebrane w całość, czas na obróbkę i doszlifowanie całości. Taki projekt dostaje Klient do akceptacji.
Jeśli projekt zostaje zaakceptowany – na odpowiednim nośniku można go oddać do druku. Jeśli nie – wprowadzam potrzebne poprawki, zgodnie ze sztuką i życzeniem klientów. Po akceptacji – projekt folderu reklamowego uznaję za gotowy.
Tworzenie folderów reklamowych na specjalne zamówienie
Jak widać, tworzenie folderów reklamowych to działanie bardzo indywidualne. Pomimo, że jako grafik muszę trzymać się określonych zasad wynikających z formatu, funkcji tej formy reklamy i kształtu właściwego folderom, to reszta zależy już tylko od mojej wyobraźni. Oczywiście połączonej z potrzebami i oczekiwaniami klientów oraz w przypadku firm – z ich księgą znaku i innymi elementami identyfikacji wizualnej.
Od strony technicznej mogę zapewnić, że zanim taki folder reklamowy powstanie, poprzedza go konsultacja z osobami zamawiającymi, według zasady „nic o nas bez nas”. Tymi samymi zasadami będę kierował się współpracując również z Państwem, aby gotowy do wydruku projekt cieszył każde oko i reklamował to, co ma reklamować.
Postaw na stworzenie profesjonalnej grafiki do rebrandingu – prowadź firmę świadomie!
– Grafik z Białegostoku – Mateusz Kruszewski –