projektowanie i tworzenie ikonografik

Jak zaprojektować infografikę – 4 zasady, bez których znajomości nie masz prawa tego robić!

Infografiki wykonane pomysłowo potrafią z nudnego artykułu stworzyć prawdziwe dzieło sztuki. Bez względu na upodobania, styl, grupę odbiorców i przekaz – zaprojektowanie perfekcyjnej infografiki wymaga czasu i fundamentalnej wiedzy. W tym artykule udzielę Tobie kilku rad na temat tego, jak zaprojektować dobrą infografikę, która podbije serca odbiorców w całej Polsce.

W sieci znajduje się bardzo dużo artykułów, które są przeładowane danymi, a w konsekwencji stają się uciążliwe w czytaniu. Dzięki infografice zainteresujesz odbiorcę i wzbudzisz w nim rządzę zakupu.

Infografika – zbiór najważniejszych informacji znajdujących się na jednym obrazku

Zamawiając infografikę, plakaty, ulotki, katalogi czy nawet strony www możemy wybrać agencję interaktywną lub osobę zajmującą się tym prywatnie. Pierwsza opcja jest rozsądna, ale bardzo droga. Wybór drugiego rozwiązania według ekspertów jest o wiele bardziej korzystny ze względy na krótszy czas oczekiwania oraz niższą cenę i tą samą lub nawet wyższą jakość. Profesjonalny, prywatny grafik może stworzyć niepowtarzalną infografikę, której nie ma jeszcze nikt na świecie, a przecież chodzi tutaj właśnie o oryginalność. W zależności od tego, jakiego specjalistę wybierzemy, takie otrzymamy efekty. Przechodząc do sedna tematu – dzisiaj jako grafik komputerowy z Białegostoku przedstawię Tobie reguły, którymi musisz się kierować, aby zaprojektować niepowtarzalną infografikę.

Grafik Mateusz Kruszewski i pierwsza zasada projektowania infografiki – przedstaw odbiorcy wizję swojego projektu

Przeciętny klient nie może mieć problemów z odczytaniem infografiki. Musi być ona maksymalnie przejrzysta z dbałością o każdy szczegół. Od razu po zakończeniu kontaktu wzrokowego z ideą graficzną Twój odbiorca ma obowiązek wiedzieć wszystko, co chciałeś dla niego przekazać. Infografika musi być jak pigułka najistotniejszych informacji zawarta w jednym obrazku. Za pomocą projektu graficznego musisz opowiedzieć historię. Możesz dodać do tego minimalną ilość pisemnego objaśnienia, ale postaraj się zawrzeć tam tylko najważniejsze informacje. Pole manewru w przypadku infografiki jest szerokie. Można między innymi przestawić ją w postaci:

  • Diagramu
  • Tabeli
  • Mapy
  • Ikon
  • Linii czasu

Sposób prezentacji zależy tylko i wyłącznie od inwencji twórczej grafika. Do tego rodzaju reklamy można zastosować praktycznie wszystko, ale warto pamiętać, że do pokazania osiągnięć firmy warto użyć inny motyw niż w przypadku opisania zjawiska, które występuje w poszczególnych krajach, w bardzo zróżnicowanym natężeniu.

Druga zasada projektowania infografiki – zaskocz klienta inwencją twórczą

Zrobienie dobrego pierwszego wrażenia jest kluczowe. Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach uwagę może przykuć tylko i wyłącznie coś nieszablonowego. W pierwszej kolejności zadbajmy o tytuł, który jest arcyważną częścią projektowania infografiki.

  • Chwytliwy nagłówek – ma za zadanie w prosty i czytelny sposób uświadomić odbiorcy na jaki temat jest wykonany prezentowany projekt graficzny.
  • Perfekcyjnie dobrane tło i kolorystyka – dobrze wykonana infografika powinna przyciągać wzrok, niczym wielkie bannery na budynkach w Nowym Jorku. Nie oznacza to jednak, że należy zrobić tęczę ze swojej reklamy. Zabieg tego typu rozmywa przekaz i grafika stanie się nieczytelna. Zadbaj o umiarkowaną ilość perfekcyjnie dobranych kolorów.
  • Odpowiednio wyselekcjonowane fonty – zwróćmy uwagę na czytelność czcionek. Nie sugerujmy się jedynie tym, co podoba się nam, a spójrzmy na to z perspektywy klienta. Czcionka, którą uznajemy za dostatecznie dobrą nie musi przemawiać jasno do czytelnika. Odpowiednio wyselekcjonuj fonty i spójrz na to z perspektywy odbiorcy.

Sposobów na pozytywne oraz unikalne zaskoczenie klienta jest tyle na ile pozwala nam nasza wyobraźnia. Osobiście sugeruję, aby zastanowić się nad interaktywną infografiką, a także wprowadzeniem do swojej artylerii elementów grafiki 3D. Dzięki takiemu zabiegowi prace będą bawić i uczyć jednocześnie. Projekty graficzne tego typu muszą być przede wszystkim intuicyjne. Zadbaj o to, aby czytelnik miał wszystko podane na tacy.

Trzecia zasada projektowania infografiki – dane ciągnące się jak makaron wyrzucaj do kosza

Jako doświadczony grafik komputerowy z Białegostoku mogę Państwu powiedzieć, że jednym z grzechów głównych jest ładowanie w infografiki danych, które nie są nikomu potrzebne a tylko odstraszają potencjalnych klientów. Przeciętny użytkownik nie ma czasu na przeglądanie monotonnych reklam. Oczywiście mogą one wnieść do jego życia wiele przydatnych informacji, ale w dzisiejszych czasach wszystkie priorytetowe reguły muszą być zawarte w pigułce, a nie w kilkunastu tabletkach. Nie pozwól, aby użytkownik poszedł do konkurencji, przyciągnij jego uwagę skutecznie.

Grafik Mateusz Kruszewski i ostatnia zasada projektowania infografiki – podziel się nią z zainteresowanymi internautami

Jak przygotujesz imponującą infografikę – pochwal się tym dla wszystkich ludzi na portalach społecznościowych. Projekty tego rodzaju wpadają w oko i uwierz, że zostaną docenione, gdy tylko umieścisz je w odpowiednim miejscu. Facebook, Instagram, Twitter oraz autorski blog to polecane miejsca, w których graficy umieszczają swoje dzieła, aczkolwiek dodatkową opcją jest zjednanie się ze znanymi serwisami w celu promocji danej infografiki.

Reasumując, warto patrzeć na trendy oraz inspirować się powszechnymi rozwiązaniami. Niezbędnym zabiegiem jest przedstawienie odbiorcy wizji projektu graficznego i zaskoczenie klienta inwencją twórczą. Jak wspomniane zostało w artykule – warto odpuścić tabuny danych i zastąpić je czytelnymi ikonkami, które nie spłoszą odbiorcy, a przyciągną jego uwagę.

Na dziś to wszystko, a w kolejnym artykule dowiedzą się Państwo, dlaczego branding jest ważny. Miłego tygodnia.

Grafik  – Mateusz Kruszewski

Profesjonalne projektowanie infografiki – współpracuj ze mną, zadbaj o swój branding

Najnowsze wpisy