projekt graficzny

Jak przygotować się do stworzenia projektu graficznego? – 6 porad doświadczonego grafika komputerowego

Trafiłeś na wymagającego klienta i musisz przygotować się do pracy bardzo solidnie. Jak to zrobić krok po kroku, aby udowodnić swój autorytet i pokazać zamawiającemu, że jego projektem zaopiekuje się osoba w pełni kompetentna, która zna się na grafice komputerowej lepiej, niż ktokolwiek inny? Poradnik stworzyłem z dedykacją dla wszystkich projektantów oraz specjalistów z branży graficznej. Specjalnie dla Państwa – 6 autorskich porad na profesjonalne przygotowanie się do projektowania.

Porada numer 1 – zadawaj dużo pytań, często

Jesteś twórcą i to Ty tu rządzisz. Podczas informacyjnej rozmowy z klientem zapytaj go o jak najwięcej szczegółów związanych z projektem. Nie dzwoń kolejny raz i nie dopytuj się. Odbądź jedną, ale wartościową rozmowę. Wyjaśnij dla zleceniodawcy, że grafika wykonana przez Ciebie będzie mu na tyle odpowiadała, ile informacji przekaże Tobie telefonicznie, mailowo lub twarzą w twarz. Nie rób tego spontanicznie i nie wymyślaj pytań na poczekaniu – tym charakteryzują się amatorzy. Ty jesteś profesjonalistą z krwi i kości, więc poproś klienta o odpowiedzi na pytania poniżej – mailowo lub telefonicznie.

  1. Skąd pochodzi decyzja o stworzeniu logotypu?
  2. Pod jaką nazwą kryje się Pańska firma / produkt / usługa?
  3. Dokładna misja oraz cel działalności
  4. Jaki slogan reklamowy lub hasło przewodnie przedstawia przedsiębiorstwo?
  5. Jakby Pan/Pani chciał/a, aby klienci odbierali firmę? Emocje / odczucia / wrażenia / zachowania
  6. Jaką ma Pan/Pani wizję na logotyp działalności?
  7. Jakie firmowe emblematy podobają się Panu/Pani najbardziej? – 3 przykłady
  8. Jakie firmowe emblematy nie podobają się Panu/Pani w ogóle? – 3 przykłady
  9. Jaka jest Pańska grupa docelowa? (zawód, zainteresowania, wiek, status społeczny)
  10. Jakie branże i osoby nie są Pańskimi klientami?
  11. Z jakimi firmami konkuruje Państwa przedsiębiorstwo? – 4 przykłady
  12. Długoterminowe cele i osiągnięcia firmy? (co Państwo zamierzają osiągnąć w przeciągu 5 lat?)
  13. Pięć słów opisujących Pańską firmę / produkt / usługę
  14. Czym wyróżnia się Państwa produkt spośród innych firm z tej samej branży?
  15. W jakim terminie preferują Państwo otrzymać projekt identyfikacyjny wizualnej?

Tak ważne jest, o jakie aspekty zapytamy klienta, który chce mieć perfekcyjnie wykonaną grafikę. W wielu branżach wszystko jest robione spontanicznie, bez głębszych refleksji i wizji w przyszły projekt. Bądź profesjonalistą – trzymaj klasę i nie pozwól bylejakości opanować Twojego życia. Wizualizuj, planuj, wykonuj i nie poddawaj się.

Porada numer 2 – wywołaj skojarzenia na temat firmy klienta i przelej je na papier!

  • Zarezerwuj 45 minut wolnego czasu
  • Usiądź wygodnie przy biurku
  • Weź kartkę i długopis
  • Wypisz 45 skojarzeń na temat branży, oferty, produktów i usług firmy klienta
  • Daj sobie 1 minutę na 1 odpowiedź (jednoosobowa “burza mózgów”)

Po upływie 45 minut przeczytaj ponownie wszystkie skojarzenia i pomysły. Rozwiń wizje, które wydają Ci się najbardziej trafne. To właśnie one posłużą w późniejszym okresie czasu do pomocy w zaprojektowaniu profesjonalnej grafiki klientowi.

Grafik Mateusz Kruszewski radzi – dokonaj szczegółowej analizy rynku, na którym działa klient

Przeanalizuj rynek, aby dowiedzieć się, jaki typ logo zaprojektować. Zupełnie inny będzie rodzaj identyfikacji wizualnej dla firmy z branży gastronomicznej oraz architektonicznej. Zastanów się, jaką gamę kolorów użyć w przypadku zlecenia dla danego klienta, a także wejdź w szczegóły, aby ustalić układ znaków, charakter elementów oraz ułożenie symbolu firmowego.

Pozwól, że udzielę Ci wskazówki, jako doświadczony grafik komputerowy z Białegostoku. Na podstawie wcześniej zadanych pytań klientowi – przypomnij sobie jakie odczucia, wrażenia, zachowania i emocje powinien wzbudzać w odbiorcach Twój projekt graficzny. Drodzy twórcy, należy pamiętać, że profesjonalnie zaprojektowane logo nie jest tylko imponującą grafiką, którą widzą klienci każdego dnia. To wielopoziomowy i międzynarodowy komunikat do klienta, który przekazuje w bardzo prosty sposób maksymalną ilość informacji.

Porada numer 4 – stwórz kilka projektów testowych

Na tym etapie jesteś już prawidłowo przygotowany do działania. Merytoryka widnieje na najwyższym możliwym poziomie, a pomysł połączony z wizją osiągnął punkt kulminacyjny. Wykorzystaj to – stwórz kilka projektów testowych. Sprawdź, czy grafika na różnych tłach jest widoczna i czytelna. Postanów, że wykonasz projekt najwyższej jakości – dowiedz się, jak identyfikacja wizualna wygląda w wersji monochromatycznej oraz achromatycznej. Zrób wszystko, aby Twój klient był usatysfakcjonowany. Ustal dwie autorskie zasady projektowania, na których opierasz swoją motywację, przykładowo:

  • Minimalizm kluczem do profesjonalnie zaprojektowanej identyfikacji wizualnej
  • Jeśli zaprojektowałeś logo, z którego nie możesz nic odjąć – zrobiłeś to perfekcyjnie

Twój klient trzymał się pewnych zasad podczas tworzenia brandu własnej firmy. Tak samo Ty – stwórz reguły, których będziesz przestrzegał i na których oprzesz motywację w trakcie procesu tworzenia. Sam z tego korzystam – daję słowo, to pomaga!

Porada numer 5 – skonsultuj projekt z zaufanymi osobami i wprowadź poprawki

Ukończyłeś grafikę z satysfakcjonującym (przynajmniej dla Ciebie) rezultatem? Największą przeszkodą w oddaniu perfekcyjnego dzieła jest samozachwyt twórców. Projekty na pozór idealne z czasem wydają się być przeciętne. Jak temu zaradzić?

  • Zamknij projekt i daj sobie 2 dni na regenerację umysłu, a następnie przeanalizuj dzieło na nowo – kilka razy.
  • Przekaż identyfikację wizualną kilku zaufanym osobom i poproś o wskazanie negatywnych cech projektu.
  • Przemyśl wszystkie uwagi bardzo dokładnie i zastanów się czy wady przekazane przez znajomych, którzy nie znają celu projektu są słuszne.

Podejmij ostateczną decyzję i dokonaj korekty finalizującej Twoje starania. Poświęć temu całą swoją uwagę. Poprawki są zwieńczeniem codziennych trudów z którymi musiałeś walczyć podczas tworzenia projektu. Nie rób ich z przymusu – ciesz się, że wykonałeś wartościowe treści dla ważnych klientów.

Grafik Mateusz Kruszewski mówi otwarcie – prześlij identyfikację wizualną dla klienta

Twoim ostatnim zadaniem jest przesłanie klientowi paczki plików, która mu posłuży do używania nowej identyfikacji wizualnej. Bazując na moim wieloletnim doświadczeniu z projektowaniem klient musi dostać:

Pliki w formacie “JPG” oraz “PNG”

  • Identyfikacja wizualna na portale społecznościowe
  • Identyfikacja wizualna w podstawowej wersji (białe tło)
  • Identyfikacja wizualna w podstawowej wersji (transparentne tło)
  • Identyfikacja wizualna w achromatycznej lub monochromatycznej wersji
  • Reszta w zależności od indywidualnych potrzeb klienta

Pliki źródłowe w formacie “AI” oraz “PDF”

  • Identyfikacja wizualna w podstawowej wersji
  • Identyfikacja wizualna w achromatycznej lub monochromatycznej wersji

Wszystkie przesłane pliki mają za zadanie ułatwić klientowi komfortowe korzystanie z nowego logo. Dzięki wszystkim materiałom w różnych formatach osoba zamawiająca może bez problemu skalować wykonane dzieło do nieskończonych rozmiarów i umieszczać je na wszystkich portalach świata ze względu na innowacyjność dzisiejszej grafiki komputerowej.

Prawa autorskie

  • Oświadczenie o przekazaniu praw majątkowych oraz autorskich warto wysłać za pomocą wiadomości e-mail oraz poczty polskiej razem z fakturą za wykonane zlecenie i opisem całościowym identyfikacji wizualnej

Przygotowania do projektu graficznego – podsumowanie

Napisałem ten artykuł, ponieważ uważam, że klienci powinni być traktowani przez grafików komputerowych w 100% profesjonalnie. W wielu branżach zamawiający są olewani ze względu na wielkość firmy i jej niskie kompetencje. Jako grafik komputerowy z Białegostoku uważam, że jest to poniżej jakiejkolwiek krytyki. Starałem się Państwa uświadomić, jak mają prawo przebiegać profesjonalne przygotowania do projektów graficznych. Uważam, że jeśli z ambicją przestudiuje się ten wpis blogowy – przygotowania do projektowania staną się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Wierzę, że nasza branża w przyszłości stanie się bardziej świadoma, a graficy pracujący na własny rachunek zaczną swoich klientów traktować z powagą.

Na dziś to wszystko, a w kolejnym artykule dowiedzą się Państwo, jak zaprojektować infografikę. Miłego tygodnia.

Grafik komputerowyMateusz Kruszewski

Stań się profesjonalistą z krwi i kości – przygotuj się do stworzenia projektu graficznego odpowiedzialnie!

Najnowsze wpisy