W związku z tym, że zawód grafika komputerowego jest coraz bardziej ceniony na rynku i coraz bardziej popularny, dziś o tym, co wchodzi w jego tajniki. Na początek parę słów na temat tego, co trzeba, a co warto umieć decydując się na taką ścieżkę kariery.
Co powinien umieć dobry grafik
W dużym uproszczeniu, grafik komputerowy, niezależnie od płci, to specjalista znający się na obsłudze programów graficznych jak Photoshop czy CorelDRAW, więc powinien umieć je biegle obsługiwać.
Jednak, aby zaistnieć w zawodzie, sama techniczna znajomość narzędzi do grafiki rastrowej (bitmap) czy wektorowej w praktyce zwykle nie wystarczy.
Niezależnie od fizycznego miejsca pracy – zdalnie (w zaciszu domowym) czy stacjonarnie, na przykład w agencji reklamowej, bez takich cech jak:
- artyzm,
- kreatywność,
- poczucie estetyki,
- otwartość na zmiany,
wreszcie cierpliwość i umiejętność pracy z klientem pod presją czasu, się nie obejdzie.
Aby odnieść osobisty sukces jako grafik komputerowy warto być na bieżąco z aktualnymi trendami w branży graficznej lub chociaż w swojej specjalizacji i co ważne – lubić to, co się robi.
Trzeba pamiętać, że jest to zawód artystyczny. Grafikiem komputerowym może zostać zarówno samouk, jak i absolwent Akademii Sztuk Pięknych. Wielu fachowców to również absolwenci kierunków informatycznych Politechniki, ale też technicy grafiki komputerowej, a nawet tylko uczestnicy kursu grafika komputerowa. Dyplom czy wykształcenie w praktyce nie mają większego znaczenia. Liczy się efekt i dorobek.
Czy tylko projektowanie stron www się liczy
Choć zawód grafika może się kojarzyć wyłącznie z pracą przy projektowaniu stron internetowych, blogów, sklepów online czy innych form bytności w sieci, nie wyłączając gier komputerowych, to są jeszcze inne opcje.
Należą do nich:
- Agencje reklamowe i marketingowe,
- Studia grafiki,
- Drukarnie,
- Media,
- Wydawnictwa drukowane, etc.
Jednym słowem – może on pracować wszędzie tam, gdzie potrzebny jest fachowiec, który umiejętnie, zgodnie z zasadami zawodu i potrzebami, przetworzy nasz pomysł na projekt graficzny za pomocą komputera.
Jeśli chodzi o szczegóły, wszystko zależy od tego, w jakiej branży taki grafik czuje się najlepiej. Mówiąc obrazowo, z grafikami jest podobnie jak z plastykami – jeden lubi malarstwo, inny szkice, czy sztukę użytkową. Tak i tu, można dobrze się czuć w projektowaniu graficznym stron www, plakatów, wizytówek, okładek książek, czy w identyfikacji wizualnej. Wybór jest naprawdę spory.
Gdzie znaleźć grafika profesjonalistę
Odpowiedź jest prosta, ale nie do końca jednoznaczna i oczywista. Dlaczego? Bo zależy od potrzeb. Taki fachowiec może bowiem:
- Pracować na własną rękę, jako freelancer wtedy zazwyczaj prezentuje swoje portfolio ze ściśle określonymi usługami pod szyldem własnego nazwiska w Internecie.
W takim wypadku grafik często wybiera ścieżkę, w której się specjalizuje lub musi stać się jak człowiek orkiestra trochę grafikiem, trochę informatykiem, czy przykładowo autorem sloganów reklamowych, na zasadach własnej działalności gospodarczej.
- Można też znaleźć grafika w profesjonalnej agencji, która zajmuje się kompleksowymi kampaniami reklamowymi dla różnych podmiotów.
Wtedy na ostateczny efekt działa on w zespole, łącząc swoje umiejętności z umiejętnościami wielu innych specjalistów: marketingowców, informatyków, copywriterów czy fachowców od pozycjonowania stron www. Najczęściej pracuje wtedy na etacie lub jeśli prowadzi własną działalność – na kontrakcie, czy umowie na wykonanie danej usługi.