tworzenie logotypów

Tworzenie logo a projekt sygnetu. 5 kluczowych cech

Można oczywiście stworzyć logo będące samym logotypem, czyli zazwyczaj nazwą firmy przedstawioną z użyciem charakterystycznego kroju czcionki podkreślonego kolorem, natomiast wersja znacznie popularniejsza i częściej stosowana to połączenie sygnetu i logotypu. Przed współczesnymi grafikami stoi więcej wyzwań niż jeszcze kilka dekad wstecz, ponieważ projekty będące połączeniem kilku liter albo przedstawieniem jednej litery (przykład: „H” w Honda, Hyundai), okazują się niewystarczające. Nawet gdy występują w sygnecie, mają ciekawą, innowacyjną oprawę w postaci obrazu, który powinien kojarzyć się z marką. Tworzenie logo od lat ma zatem zupełnie nowy wymiar.

Identyfikacja wizualna marki z sygnetem w roli głównej

Tworzenie logo firmy jako całości oraz poszczególnych jego elementów powinno w efekcie wspomagać zrealizowanie określonych celów wizerunkowych. To złożony proces, w którym grafik ma do dyspozycji wiele profesjonalnych narzędzi, lecz jedynie umiejętne ich wykorzystanie świadczy o klasie gotowego projektu. Gdy mowa o sygnecie, niezbędne są:

  • poznanie charakterystycznych cech firmy, jej usług i produktów,
  • uwzględnienie aktualnych trendów, które i w tej dziedzinie mają znaczenie,
  • dobór odpowiedniego stylu tworzenia (proste linie vs grafika na wzór szkicu i inne),
  • kreatywność w łączeniu faktów, tworzeniu skojarzeń, wizualizowaniu detali.

Wysokiej klasy sygnet jest jak błysk, który na długo pozostaje przed oczami. Taką grafikę Twoi odbiorcy rozpoznają nawet bez podanej nazwy firmy.

Projekty graficzne logo z unikalnym sygnetem

W projektach graficznych logo spotykanych w przestrzeni publicznej lub podczas kontaktów z usługodawcami/producentami, zauważasz być może wtórność poszczególnych elementów. Warunkiem i niezbędną częścią tworzenia loga firmy powinien być zatem research firm z danej branży lub dziedziny, aby zbadać konkurencję i uniknąć efektu powielenia określonych wzorów.

  • Po pierwsze, warto zwrócić uwagę również na firmy niewielkie, niszowe. Gdy z czasem zyskają renomę, będziesz mieć pewność, że sygnet Twojego logo nie zostanie pomylony z innym.
  • Po drugie, sygnet powinien budzić w odbiorcy określone potrzeby, lecz nie jest to dziełem przypadku. To, co zawarte w sygnecie powinno mieć zatem solidne uzasadnienie.
  • Po trzecie, warto kreować skojarzenia. Prosta z pozoru grafika projektów logo może mieć więcej znaczeń. Przykładem jest chociażby strzałka ukryta w nazwie FedEx.
  • Po czwarte, paleta kolorów i gama odcieni to narzędzie, z którego należy korzystać ostrożnie. Profesjonalny sygnet poznasz po tym, że jest estetyczny, bezpretensjonalny.
  • Po piąte, ważna jest przestrzeń. Wokół sygnetu powinno być nieco miejsca zarówno gdy jest to jedyny element całości, jak też w wersji z logotypem oraz taglinem.

Projektowanie logotypu i sygnetu oraz wersja bez sygnetu

Obecne loga to często mniejsze lub większe modyfikacje dawnych ich wersji, zwłaszcza w przypadku firm z długoletnią historią. Projektowanie logotypu już wtedy wymagało indywidualnego podejścia do każdej realizacji, a przykładem takich transformacji są chociażby Canon, IBM, Nike. Podobnie było w logach z sygnetem – między innymi trzy paski Adidas z czasem przeszły różne modyfikacje.

Jak zatem stworzyć sygnet ponadczasowy? Ważna jest rozmowa z Klientem o jego oczekiwaniach, o firmie, którą prowadzi, o odbiorcach usług lub produktów. Warto zapytać, które loga z sygnetem uważa za ciekawe. Stworzona w ten sposób koncepcja uzupełniona o kreatywność grafika sprawi, że powstanie obraz unikalny, z prostym przekazem, pozytywnie kojarzony przez odbiorców.

Najnowsze wpisy

keyboard_arrow_up