Logo stanowi nieodłączny element tworzenia wizerunku firmy. Liczy się tutaj pomysł oraz ponadczasowy wzór, aby gotowa wersja graficzna była zgodna z identyfikacją wizualną Zleceniodawcy. W obliczu nieograniczonych możliwości współczesnych programów graficznych, aplikacji oraz narzędzi, proces projektowania logo powinien bazować na prostocie obrazu, a jednocześnie na perfekcyjnym dopracowaniu szczegółów i skomponowaniu ze sobą podstawowych elementów: sygnetu, logotypu oraz tekstu zwanego tagline. W natłoku obrazów, które trafiają codziennie do odbiorców, takie właśnie loga cieszą się zasłużonym uznaniem.
Ważne aspekty profesjonalnego projektowania logo
Wiedza, kreatywność oraz doświadczenie grafika to cechy, składające się na sukces podczas projektowania logo. W ostatecznej wersji zawiera ono dwa lub trzy elementy:
- sygnet – dominująca nad całością część graficzna w postaci charakterystycznego znaku, detalu związanego z firmą lub produktem, na przykład specyficzny zarys sylwetki auta dla wypożyczalni samochodowej;
- logotyp – nazwa firmy, marki lub produktu, używana powszechnie w kontekście Zleceniodawcy; przykład: „Grafik Gogler” na naszej stronie internetowej; istotny jest tutaj krój czcionka oraz wielkość liter;
- tagline (opcjonalnie) – hasło będące formą reklamy, zachętą do zakupu lub skorzystania z usług, komunikat dopowiadający; przykład: „Z nami masz pewność”, „Na rynku od 1950 roku” etc.; poprawne jest również logo bez tagline’a.
Projektowanie logo to proces, który żeby zakończyć sukcesem należy znać i rozróżniać te pojęcia oraz umiejętnie wykorzystać potencjał sygnetu, logotypu i tagline’a, które jako całość idą często z firmą przez całą jej historię, a z czasem ulegają jedynie niewielkim modyfikacjom.
Tworzenie loga firmy i jego długofalowe efekty
Wartościowe logo zostaje w pamięci odbiorców, budzi pozytywne skojarzenia, bez trudu można przypomnieć sobie poszczególne cechy. Dobrym zobrazowaniem może być logo popularnych marek samochodów – słysząc nazwę szybko możesz przywołać obraz z nią związany, chociażby charakterystyczne cztery kółka Audi czy lew Peugeot.
Jak zatem sprawić, żeby również Twoja firma miała większą rozpoznawalność w kontekście tworzenia loga?
- Projekt powinien być uniwersalny i prosty, co pozwoli na dopasowanie go do zmieniającego się rynku i nadchodzących trendów. To właśnie prostota czyni grafikę ponadczasową i łatwą do zapamiętania. Umiejętnie opracowana dodaje elegancji, stylu.
- Umiejętne użycie kolorów i ich połączeń to również istotna kwestia. Tak w przypadku zestawień dwóch lub kilku barw, jak i w wersjach monochromatycznych, kluczowe jest zachowanie spójności z pozostałymi elementami.
- Należy docenić narzędzia kreatywne i przedkładać je nad gotowe rozwiązania. Wiele stworzonych przez nas grafik to praca ręczna od podstaw, czyli rysowanie całości krok po kroku. Taka wersja jest niepowtarzalna, a tym samym skupia na sobie uwagę.
- Gotowa wersja powinna być przystosowana do użycia na stronie internetowej, wizytówkach, obszarach identyfikacji wizualnej (wejście do firmy, drzwi poszczególnych gabinetów), materiałach reklamowych. Jej eksponowanie to część strategii marketingowej.
Tworzenie loga może dotyczyć zarówno firm wchodzących na rynek lub działających wcześniej bez konkretnej identyfikacji wizualnej, jak też takich, które postawiły na całkowity rebranding i potrzebują nowej oprawy graficznej. Osobną kategorią jest rebranding, w tym swoisty lifting elementów graficznych.
Niewielkie zmiany, znaczący efekt
Projektowanie logo w wersji pośredniej to właśnie odnowienie i odświeżenie funkcjonującego dotychczas sygnetu, logotypu, tagline’a – osobno lub każdego z elementów. Także przy rebrandingu warto skorzystać z usług grafika, który poznając historię Twojej firmy, jej grupę docelową oraz plany marketingowe stworzy odpowiednią koncepcję. Nawet niewielkie zmiany będą wtedy zauważalne, a jednocześnie spójne z wcześniejszym wizerunkiem firmy, marki, produktu.